În urmă cu patru ani, pe 10
noiembrie 2009, marele actor şi entertainer
Gheorghe Dinică ne lăsa ceva mai singuri astfel încât aş vrea să dedic o
intrare de jurnal, scrisă atunci şi de neschimbat şi azi, memoriei sale mai
palide pe zi ce trece, dar încă de neşters, precum şi spiritului său liber, de
neînregimentat care l-ar face, cred, să zâmbească sardonic la anumite accente
mai dezinvolte din textul de mai jos.
”Trecerea în
veşnicie a marelui actor Gheorghe Dinică a generat o orgie mediatică presărată
cu momente, interviuri, decoraţii, amintiri şi şlagăre lăutăreşti care ar fi
stârnit, cu siguranţă, zâmbetul ironic al unui personaj boem, anti-star prin
excelenţă, fulminant plăsmuitor de personaje dure în ciuda candorii sale
angelice, cum a fost cel care a dat viaţă miilor de personaje memorabile,
principale sau secundare, pe scenă sau pe celuloid, care i-au jalonat o carieră
de aprope cincizeci de ani. Televiziunile s-au simţit datoare, în limita
dreptului de copyright, să ne retransmită şi filme vechi cu el, filme care
ne-au cam dat de gândit.
În
prime time, la postul specializat pe filme al televiziunii
lui Adrian Sârbu, am revăzut, după mai bine de 30 de ani, un film care mi-a
marcat copilăria: „Cu mâinile curate”. Film scris, regizat şi jucat de Sergiu
Nicolaescu, şi în care ne-a încântat cuplul fetiş al şturlubaticului inginer
convertit la regia de film: Ilarion Ciobanu – Gheorghe Dinică (deja lansat în
„Dacii”, unde Dinică îşi mărturiseşte trădarea lui Decebal în legendara replică
„în nemernicia mea, ca un câine turbat...” – care a făcut carieră în mentalul
colectiv al acelor ani). Trebuie să spun, cu amărăciune, că din însăilarea de
policier de categorie B amintită nu au rămas, peste ani, decât nişte curajoase
înjurături care stârneau aplauze la vremea aceea, replica celebra a lui Dinică
(în realitate „Dom Semaca, sunt eu Lăscărică. Am fost adus cu forţa aici, jur
că nu v-am trădat” şi nu cum a fost reţinută de memoria străzii „Nu trageţi dom
Semaca, sunt eu Lăscărică!”), nişte prosteli de-ale lui Sergiu Nicolaescu („Un
fleac, m-au ciuruit!” sau „Nu shtiam că doare ashea!”) precum şi câteva
bijuterii interpretative singulare ale unor mari actori înecate în amatorism
regizoral şi discurs ideologic gregar.
Trecând
peste faptul că televiziunea operatorului profitor al revoluţiei din 1989 nu a
făcut decât să difuzeze, pe bani, prostioarele regizorului-profitor al
aceleiaşi revoluţii (regizor care a fost etern profitor al tuturor regimurilor,
de altfel) sub acoperirea omagierii lui Dinică (difuzarea, în continuare, a
dejecţiei grobiene şi vulgare numită „Crucea de Piatră” fiind, în sine,
blasfematorie în contextul dat), ar trebui cred spus ceva nu despre rolul
minuscul (dar ce bijuterie actoricească!) jucat de Dinică, cât despre
semnificaţiile acestui film care a făcut, în epocă, carieră contribuind la
gloria şi bunăstarea materială ameţitoare a regizorului favorit al Elenei
Ceauşescu. Domnul Nicolaescu se lansase deja cu producţii naţionaliste în care
refăcea, după indicaţiile Comitetului Central şi ale secţiei de propagandă a
PCR, naraţiunea oficială asupra trecutului. Trebuie însă spus că efortul său
era în sine abil şi că producţiile sale copiau, cu mare dibăcie, tehnici şi
mijloace hollywoodiene profitând de „ausweiss-ul” partidului şi de faptul că
publicul era în necunoştinţă de cauză, lipsit fiind de filmele originale, care
nu se difuzau la noi, astfel încât faima domnului Nicolaescu a crescut rapid
aici, în spatele cortinei de fier. În ultimii ani, domnia sa vorbea cu tupeu de
recorduri de audienţă neegalabile, uitând însă să precizeze că eram duşi obligatoriu
cu şcoala la film şi că altceva oricum nu puteai vedea la cinematograf. Mă
grăbesc totuşi să precizez că unele filme ale sale, mai ales la inceputul
anilor 70, aveau succes, fiind oarecum mai dezinvolte şi beneficiind de unele
libertăţi de limbaj sau de expresie, de muzică occidentală preluată lejer,
fără licenţă, (celebra temă din „Revanşa” bunăoară fiind furată fără ruşine din
Lucifer
de Alan Parsons Project), de multe împuşcături şi cascadorii ba chiar,
spre stupefacţia ţărănoilor comunişti puritani şi obtuzi, şi de unele
îndrăzneli erotice care făceau deliciul publicului. De altfel, într-un interviu
din 2007, domnul Nicolaescu mărturisea că după „tezele din iulie” a încercat
să-l convingă pe Ceauşescu că anumite libertăţi erotice în
filme („aşa cum făceau tovarăşii din Cehia sau Polonia”) ar face mesajul
ideologic mai uşor de înghiţit de public. În van însă, Tovarăşul, spre
deosebire de destrăbălaţi notorii precum Mao, Tito sau Gheorghiu Dej, era un
ţărănuş pudic ţinut cu fermitate în frâu, sub pulpana marii sale iubiri, fostă
paraşută de gară. Iar pentru asta, domnul Sergiu Nicolaescu nu l-a iertat,
trădându-l în favoarea lui Ion Iliescu.
Ceea
ce e totuşi deranjant la acest filmuleţ care ne-a marcat copilăria şi după al
cărui succes Nicolaescu a mai făcut încă vreo cinci episoade (inclusiv unul
complet penibil în anii trecuţi) nu e, din nefericire, numai mesajul
propagandistic comunist, grosier, mincinos şi indecent azi, ci şi slaba
calitate regizorală. E un film improvizat, rudimentar, conjunctural (un fel de
replică autohtonistă după un serial în vogă atunci „Incoruptibilii”) cu un
scenariu hilar şi tendenţios şi unde micile reuşite interpretative ale unor
mari actori nu reuşesc să ascundă manipularea istoriei, propaganda rudimentară
şi, mai ales, monumentalul amatorism actoricesc al domnului Nicolaescu. Cred că
de acolo unde e, dincolo de bine şi de rău, Gheorghe Dinică ar râde şi el de
replica noastră din epocă, atunci când filmul amintit a fost lansat: îl
întrebam pe câte un fraier, aşa în joacă, „Ce film e, bă, la Victoria?” Iar
dacă, neatent, răspundea „Cu mîinile curate...” era invitat rapid, în cor, să
purceadă la o grabnică decalotare a unei părţi anatomice specifice a membrilor
găştii. Azi, aş spune doar «cu mîinile curate...ne-au spălat
creierele»”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu