Proiectul
de descentralizare tacită, singura posibilă fără modificarea Constituţiei,
proiect reiterat în ultima vreme de negocierile dintre vice-premierul Liviu
Dragnea şi preşedinţii de consilii judeţene ridică o serie de întrebări care
s-ar cuveni dezbătute, fără patimă, în spaţiul public.
Înainte
însă de a discuta despre ceea ce face cu preponderenţă obiectul rubricii de
faţă, pregătirea dosarului de candidatură pentru obţinerea titlului de Capitală
Culturală Europeană în 2021, aş face doar o observaţie preliminară: în România
domneşte o confuzie lrgată de rostul diverselor straturi de putere organizate
geografic. Realitatea continentală ne arată că singura justificare a regionalizării
o constituie aplicarea principiului fundamental european al subsidiarităţii,
adică limpezirea nivelurilor la care se face alocarea de fonduri publice
(exemplul de manual, învăţat în Danemarca în urmă cu 17 ani, era următorul:
comuna finanţează grădiniţa, municipalitatea şcoala primară, judeţul gimnaziul,
regiunea liceele şi guvernul central finanţează universităţile). Apoi, ca să
fie posibilă regionalizarea trebuie în primul rând ca majoritatea banilor
colectaţi la buget să rămână, preponderent, la nivel regional, iar centrul să
se ocupe doar de politicile naţionale, de politica externă, armată şi
criminalitate. Mai trebuie apoi ca atribuţiile să fie logic articulate şi să nu
se suprapună între un nivel şi celălalt.
Cum
însă aici ne interesează cultura, vom observa deja o primă problemă de
percepţie: actualele direcţii judeţene ale monumentelor nu mai au, de aproape
un deceniu, niciun fel de atribuţii în domeniul organizării de manifestări
culturale (spectacole, expoziţii, festivaluri etc.) ele funcţionând, prin lege,
doar ca o poliţie a patrimoniului. Ministerul finanţează acţiuni culturale doar
în cazuri rare (marile festivaluri internaţionale sau naţionale) nefiind, de
regulă, decât co-finanţator. De restul se ocupă AFCN-ul. De aceea bătălia
pentru preluarea acestor direcţii, care au, repet, buget zero pentru acţiuni
culturale e într-un fel fără obiect, iar controlul avizelor de patrimoniu tot
nu se va putea face în dezacord cu legea şi cu politicile europene în domeniu
oricâte interese ar avea un decident sau altul. De fapt, nimeni nu a putut
împiedica până acum structurile teritoriale care au vrut să-şi construiască
propriile direcţii pentru cultură prin intermediul cărora să administreze
bugetele instituţiilor din subordine, manifestările culturale sau cofinanţarea
proiectelor propuse de societatea civilă sau de antreprenori independenţi.
Departamentele
pentru cultură (în diversele lor combinaţii cu educaţia, turismul, monumentele,
tineretul sau acţiunea socială) sunt fireşti în orice structură administrativă
a autorităţilor locale din Europa, ba chiar şi în Statele Unite (unde nu există
un minister de resort, dar există la nivel federal o structură de finanţare
pentru proiectele culturale şi artistice numită „National Endowment for the
Arts”) fiecare stat si fiecare municipalitate importantă având astfel de
structuri finanţate consistent. Ele sunt mai flexibile şi mai aproape de
nevoile comunităţii, sprijină creativitatea locală şi au o agendă mai
interesată de promovarea valorilor din zonă decât orice putere centrală. În ce
mă priveşte, cred că două sunt punctele nevralgice care ar trebui corectate
pentru ca un program coerent de finanţare a culturii de către autorităţile
locale să poată fi, pe viitor, util unui dosar de candidatură plecând de la rezultatele amestecate şi
oarecum haotice puse în evidenţă în ultimii ani.
În
primul rînd, e nevoie de un plan coerent, cu obiective, cu ţinte, cu
priorităţi care să fie elaborat de experţi, supus dezbaterii publice şi validat
de conducerea politică (comisia de specialitate şi apoi plenul Consiliului
local). Astfel încât, este vital pentru o astfel de instituţie să plece de la
articularea unei politici publice în domeniu, validată politic, care să
definească direcţiile prioritare de acţiune (deci priorităţile în finanţare) şi
obiectivele urmărite pe termen scurt şi mediu.
Apoi
e vorba de consiliere şi expertiză, de transparenţă şi moralitate în alocarea
finanţărilor. E obligatoriu, de asemenea, ca proiectele manageriale să fie
discutate şi analizate de experţi independeţi astfel încât la conducerea unor
astfel de instituţii să ajungă specialişti cu experienţă, dar şi cu abilităţi
manageriale reale. Se face prea des confuzia între prestigiul literar (sau
muzical, artistic, publicistic etc. – oricum discutabil şi subiectiv în ceea
ce îi priveşte pe contemporani) şi competenţa strategic-administrativă ca
atare. Capacitatea de a gîndi o arhitectură organizaţională şi de a elabora
strategii, eficienţa managerială autentică (adică cea măsurabilă!) sunt rare
şi dificil de găsit în lipsa unei selecţii reale, nepersonalizată dinainte, a
viitorilor manageri. Orice efort de profesionalizare în această direcţie nu ar
fi decît de salutat.
Pe
scurt, nu preluarea unei instituţii e problema reală, ci finanţări consistente,
din surse diferite, dar care să se integreze într-o strategie de dezvoltare
culturală şi creativă pe termen lung. Altfel rămânem la orgolii, clientelism şi
sărăcie provincială pe care ne-o afirmăm vocal, în mod hilar, drept reuşită
planetară, spre amuzamentul specialiştilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu