Am
fost provocat, în urmă cu doi ani, la o dezbatere despre ce mai înseamnă azi şi
cui se mai adresează cultura, de către Cătălin Ştefănescu, demnul urmaş
post-modern al lui Iosif Sava, la televiziunea naţională. Prefaţată de muzica
lui Roger Waters (celebru şi influent muzician rock, fost component al trupei
Pink Floyd), dezbaterea a pornit de la sugestiile de dicţionar oferite pentru
termenul „cultură” în lucrările de referinţă româneşti şi anglo-saxone. „După
decenii de totalitarism comunist – în care cultura era finanţată de stat doar
pentru că funcţiona ca un vehicul al propagandei – am devenit, spunea Cătălin
Ştefănescu, un public care mai curând judecă decât trăieşte cultura”. Există o
generaţie matură care a moştenit reflexul de a tezauriza produsele şi artefactele
culturale pe care generaţiile mai tinere par a le ignora cu totul şi poate e
timpul să regândim modul cum înţelegem şi valorizăm în contemporaneitate
cultura – era teza principală a acestui periplu de conferinţe-dezbatere ale
„Dilemei Vechi” lansate de moderatorul emisiunii ”Garantat
100%”
Mă
regăsesc pe deplin în generaţia pusă sub semnul întrebării de Cătălin
Ştefănescu, nu numai pentru că destinaţia aproape exclusivă a burselor noastre
(ale mele şi ale soţiei mele) studenţeşti precum şi a veniturilor anemice de
profesori la Botoşani, din anii 80, se regăsesc, „tezaurizate”, într-o
bibliotecă de vreo două mii de volume, din care, astăzi, doar câteva cărţi de
patrimoniu şi un număr oarecare de volume cu dedicaţie mai valorează ceva. Mă
regăsesc, de asemenea, în colecţia de discuri vinyl, vreo două sute, cumpărate,
în marea lor majoritate, pe mai nimic de la celebra librărie anticariat
„Gilbert Joseph”, de pe Boul' Saint Michel din Paris, în 1991, când, graţie
stipendiilor oferite de Ministerul de Externe francez şi a modei binecuvântate
de a schimba vinyl-urile demodate pe nou apărutele CD-uri, mi-am putut
achiziţiona toate discurile la care visasem ca student în dictatură, de la
formaţiile favorite de progressive rock, la marile trupe de hard sau ale unor
influenţi muzicieni de blues şi jazz de care ştiam doar de la „Radio Europa
Liberă”. A fost, de altfel, unul dintre puţinele momente din viaţa mea când
clişeul cu „a dream come true” a
căpătat o consistenţă materială şi când am resimţit plenar gustul real al
libertăţii şi satisfacţia a ceea ce francezii denumesc, enigmatic, drept „savoir vivre”. Le-am împărtăşit şi
studenţilor prezenţi la conferinţă faptul că în anii dictaturii muzica
occidentală de calitate precum şi experienţele de lectură a unor volume în vogă
în vest, care ajungeau la noi fie traduse ca prin miracol, fie în ediţii în
limbi străine care treceau de la unul la altul, reprezentau, pentru generaţia
mea, forme adânci şi asumate de libertate. Poate singurele posibile atunci şi,
de aceea, în ce mă priveşte, nu agreez termenul de „rezistenţă prin cultură” care
nu poate avea decât o valoare cel mult metaforică atâta timp cât îmbrâncelile
cu miliţienii la concertele rock au însemnat infinit mai mult din punctul de
vedere al libertăţilor cetăţeneşti decât linguşelile lui Nicolae Manolescu
faţă de un Popescu, zis „Dumnezeu”, prin care rezista în faţa cenzurii, oarecum
decent, „România literară”. Însă reflexul de a tezauriza aceste valori, aşa cum
cu fineţe observa Cătălin Ştefănescu, era nu numai o formă de supravieţuire
onorabilă, ci şi un mod de a depăşi analfabetismul cultural la care propaganda
ne îndemna activ. Deşi conservatorismul care a decurs de aici (sesizabil,
după cum cu îndreptăţire observa conferenţiarul, atât în atitudinea snoabă
care ne îndeamnă să facem paradă de referinţele culturale în loc să degustăm,
relaxaţi, jazz-ul ca atare, cât şi în lipsa de deschidere către formele noi de
expresie sau către alte mode actuale) ar merita totuşi un pic de atenţie
suplimentară. Are dreptate Cătălin Ştefănescu, mai nimic din muzica ultimelor
decenii nu mi-a atras atenţia, la nivel de atracţie profundă, modelatoare, aşa
cum s-a întâmplat cu opţiunile mele muzicale de tinereţe. În afară de Nightwish, descoperit la fiul meu pe
când, puşti fiind, juca „Counterstrike”
pe calculator, nu îmi amintesc de altceva care să mă fi surprins, care să-mi fi
atras atenţia astfel încât să urmăresc, aşa cum eram învăţat odinioară,
discografia, să aflu „povestea” din spatele unui produs cultural oarecare. Să
fie acesta un sindrom al „tezaurizării”? Neîndoielnic că da.
Pe
de altă parte, este totuşi ceva de argumentat aici: schimbarea modelor şi
modificările de gust nu sunt, totuşi, semne indubitabile ale înnoirii culturale
şi artistice. Dacă jazz-ul şi rock-ul au însemnat o transformare de anvergură a
paradigmei culturale sub raportul inovării mijloacelor de exprimare artistică,
a unor rupturi structurale cu tradiţia care au generat filoane profunde şi
consistente în lărgirea mijloacelor de expresie culturală nu orice alt moft
generat de investitorii din industria muzicală şi împachetat profesionist în
campanii agresive de marketing are aceeaşi valoare. Kitsch-ul sado-masochist
afirmat de „Lady” (sic!) Gaga poate fi provocator şi inovativ pentru mijloacele
de expresie underground (mai mult pe tema unui nou fashion decât strict muzical vorbind unde e la mare distanţă de Sid
Vicious, precursorul ei punk din anii 80!) şi, ca urmare, poate fi gustat „în
masă”, bineînţeles, dar ce are a face, la urma urmelor, această scălâmbăială cu
sclipici anarhist, cu muzica de calitate?
Ei,
şi aici, când eu, ca un „tataie conservator”, nu am putut trăi ca atare
fenomenul cultural şi m-am şi repezit
să-l judec, ajungem la miezul controversei lansate de Cătălin Ştefănescu.
Provocator, el a vorbit de un adevărat „Drum al Damascului” (sorry, referinţă culturală inutilă
pentru cei care doar „trăiesc cultura”!) la Alexandria (cea din Teleorman, nu
cea din Egipt!) când, după ce apărase dreptul la buletin cultural al lui Guţă,
bunul Dumezeu i-a îndrumat paşii realizatorului nostru TV către un vesel
chiolhan (o nuntă multiculturală!) care se desfăşura în restaurantul hotelului
unde erau cazaţi şi unde oficia, în faţa unei asistenţe poleită, la propriu, cu
aur, Marele Manelist însuşi. Deşi s-a sfiit oarecum să-l garanteze sută la sută
pe cel aclamat neobosit de nuntaşi (care au stat toată noaptea cu telefoanele deschise
ca să se împărtăşească cultural şi rudele de la bulău), Cătălin Ştefănescu a
făcut o pledoarie a dreptului la existenţă al manelelor ca fenomen social. De acord, fireşte, dar aici intrăm în alt
orizont de discuţie unde adie poncifele şi insurgenţele de blog ale stângii
intelectuale. Grup politic din care fac parte în Occident, mă grăbesc să
mărturisesc, majoritatea zdrobitoare a celor care ar trebui să constituie
pentru noi, oamenii de cultură, parteneri de dialog privilegiaţi: ei iubesc
literatura, promovează deschis dreptul la exprimare liberă, fără îngrădiri de
morală sau limitari naturale (de gen, de rasa, de preferinţe sexuale etc.), ei
citesc poezie, merg la filme de avangardă, se duc la operă sau iubesc necritic,
în numele multiculturalismului şi al dreptului la exotism, toate ţările
necivilizate ale Lumii A Treia, precum aceea în care destinul crud ne-a aruncat
şi pe noi. Mărturisesc că am fost şocat să descopăr că oamenii din vest cu care
împărtăşeam gusturi literare sau artistice erau, zdrobitor, cu simpatii de
stânga (fie un socialism european edulcorat, fie „liberals” americani, anti-republicani sangvinari, fie diverse
forme de grupuscule radicale, anarhiste care profitau cu dezinvoltură de
sistemul pluripartidismului şi al libertăţii de exprimare garantat,
invariabil, doar de guverne de dreapta). Contrar aparenţelor, nu mă grăbesc
totuşi să expediez ironic această chestiune pentru că unghiul de lectură al
stângii intelectuale (nu neapărat al „stângii Bamboo” cum a fost autohtonizată,
ironic, celebra „gauche caviar”
franţuzească), reprezentată astăzi de grupul clujean de la www.criticatac.ro, este unul demn de luat
în seamă. Chiar chestiunea lecturii sociale a impactului pe care manelele îl au
asupra societăţii noastre precum şi prejudecăţile „elitelor” asupra acestei
forme triviale, dar populare de exprimare muzicală a fost prezentat, extrem de
interesant pe respectiva platformă (vezi http://www.
criticatac.ro/3957/cum-au-ingropat-elitele-romaniei-manele le-
o-poveste-cu-cocalari/). Astfel încât, atunci când Cătălin Ştefănescu
vorbeşte despre manele, nu vorbeşte neapărat despre valoarea lor muzicală, cât
antropologică şi socială. Ca să-i răspund pe scurt, pentru că văd că risc să
construiesc şi eu un fel de conferinţă ad hoc, aş spune doar atât:
Manelele
sunt pentru fiecare strat cultural, după cum urmează: „Pe la spate, pe la
spate” cu Adrian Copilu Minune pentru cei lejer alfabetizaţi; „Ereau
zarzării-nfloriţi” cu Romica Puceanu şi Taraful Florea Cioacă pentru publicul
educat şi, evident, pentru rafinaţi, pentru elite, „Dimitrie Cantemir-Le Livre
de la Science de la Musique” cu Jordi Savall. (Link-uri pe YouTube la
discreţie, căutaţi-le!) Aferim!
În
rest, „Trăiască lupta pentru pace!”. Şi Pink Floyd.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu