Scriam,
în urma cu cinci ani, că spectacolul
inaugural al Festivalului Internaţional de
Teatru pentru Publicul Tânăr (FITPT) iniţiat de echipa Teatrului ”Luceafărul” din Iaşi fost
bisat, jucându-se de două ori, ceea ce a constituit, se pare, un botez mai mult
decât sugestiv. Iată un pasaj din acel articol introductiv, care poate fi citit
fără probleme şi azi:
”Afluenţa de public, nerăbdarea copiilor, impacienţa
părinţilor şi dorinţa multor ieşeni de a participa la un eveniment a adus o
mare de oameni la Teatrul „Luceafărul”, oameni care nu au plecat din faţa casei
de bilete până când nu au primit asigurări că vor vedea cu toţii spectacolul
chiar dacă locurile din sală erau insuficiente. Aşa că actorii au acceptat să
joace, cu o foarte scurtă pauză, două spectacole, unul după celălalt. Este în
sine un semn că ieşenii duc dorul scenei şi că manifestarea e mai mult decât binevenită.
Iubitorii de cultură ştiu că festivalurile nu prea au fost posibile în urbea
noastră în lipsa unor susţineri financiare adecvate. După o tristă tradiţie,
ideile lansate la Iaşi, cum a fost cazul fabulosului Festival Internaţional de
Dans Contemporan „EuroDans” - iniţiat şi organizat eroic de regretatul coregraf
Dan Brezuleanu -, care a adus, în anii 90, pe scenele ieşene mari trupe
europene sau a lansat tineri deveniţi azi celebri (Răzvan Mazilu, bunăoară) au
murit, sufocate de obtuzitatea autorităţilor locale care nu au înţeles mizele
unor astfel de manifestări, fiind însă rapid preluate şi puse în aplicare de
bucureşteni (de exemplu, Vava Ştefănescu, care a debutat la „EuroDans”, a
construit imediat la Bucureşti Centrul Naţional al Dansului, cu sprijinul unei
primării de sector). Apoi amara experienţă a Festivalului „Goldfaden”, o
premieră mondială absolută, abandonată de Teatrul Naţional din lipsă de sprijin
financiar şi de preocupare. Pe acest fundal s-a plasat eficienta echipă
managerială a Teatrului „Luceafărul”, care a lansat, cu curaj şi cu un buget
minimalist, proiectul ambiţios al unui festival care să puna Iaşul pe harta
lumii ca reper al spectacolelor destinate copiilor şi tinerilor”.
Din
fericire, după vreo câteva sforării amatoristice botezate ”festival
international” doar pentru a drena ceva
bani publici, anul 2013 a adus şi nişte pariuri manageriale serioase investite
în primele ediţii ale unor festivaluri care vor constitui, dacă vor fi
susţinute în continuare, osatura pe care să se structureze dosarul Iaşului
pentru obţinerea statutului de Capitală Culturală Europeană. Am vorbit şi vom
vorbi şi despre ele în acest colţ de pagină.
FITPT-ul
face, totuşi, o figură singulară între acestea prin câteva elemente. In primul
rând, plasat sub sigla UNESCO, are o uriaşă anvergură internaţională, în şase
ediţii fiind prezente pe scena ieşeană 60 de trupe din 21 ţări, fără România,
însumând aproape o mie cinci sute de artişti şi oameni de teatru. Apoi, trupele
invitate până acum (cele mai multe fiind celebre în domeniu şi aflate pentru
prima oară în România) au acoperit nu numai o largă paletă geografică (SUA,
Canada, Brazilia, Chile, Germania, Franţa, Spania, Italia, Elveţia, Ucraina,
Rusia, Indonezia, Cipru, Marea Britanie, Olanda, Belgia,
Ungaria, Italia, Cehia, Polonia, Austria), ci, mai important, o varietate stilistică a spectacolului
teatral care a oferit o şansă unică de vizionare spectatorilor ieşeni mici şi
mari, deopotrivă, precum şi specialiştilor. Dincolo de bucuria spectatorilor,
studenţii şi profesorii Universităţii de Arte au putut vedea pe viu, pe scena
Teatrului „Luceafărul”din Iaşi, alături de spectacolele tradiţionale de păpuşi,
marionete sau actori şi clovnerie, teatru dramatic, pantomimă, teatru de
obiecte, teatru vizual, black light,
teatru karaghioz, teatru de hârtie, commedia
dell'arte, teatru dans, film, dans contemporan sau celebrul bunraku
asiatic. Diversitatea stilistică a fost ilustrată de artişti recunoscuţi
internaţional (mulţi dintre cei prezenţi la Iaşi fiind pionieri ai genului sau
discipoli ai unor monştri sacri ai meseriei), astfel încât festivalul a reuşit
cu brio să arate excelenţa în domeniu fără să facă ierarhizări. Este apoi o
experienţă de contact cultural, dincolo de extraordinara şansă a spectatorilor
sau a artiştilor (din Iaşi ori din ţară) de a vedea pe viu spectacole de top,
atât pentru români, cât şi pentru creatorii din străinătate – dialog cultural
european urmărit cu obstinaţie de evaluatorii ofertelor pentru Capitală Culturală
Europeană care vor puncta diversitatea, contactul între culturi şi, mai ales,
coproducţia realizată de ieşeni împreună cu partenerii polonezi.
FITPT
este un exemplu de profesionalism, de gândire strategică (contactele şi
invitaţiile se stabilesc cu aproape un an înainte) şi de discernământ în
selecţia invitaţilor, care face ca festivalul să rămînă la un înalt nivel
valoric, an de an. Am putea spune, de asemenea, că acest eveniment e un
adevărat model în privinţa cheltuirii cu folos a banilor publici alocaţi
într-un buget meschin, dar dublaţi de obţinerea unor finanţări din surse
alternative şi reprezintă unul din exemplele de succes pentru sporirea
vizibilităţii internaţionale a Iaşului. Iar albumul aniversar (din care am
extras şi datele acestei semnalări), bilingv, 200 de pagini full color de un
rafinament grafic absolut occidental, nu este doar unic în domeniu, dar
reprezintă o carte de vizită pe care sperăm să o perpetueze şi alte echipe
manageriale ale unor evenimente ieşene care nu ar fi rău să mobilizeze şi ele
12.500 de cetăţeni ai oraşului la o ediţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu