V-aş cere îngăduinţa, dragi cititori, să
republic aici o notaţie de jurnal indirect, care va apărea curând în librării, scrisă
cu patru ani în urmă. Aş vrea să fie citită ca un semn de simpatie pentru
scriitoarea germană, născută în Banat, care trebuia să fie nervul catalizator,
în aceste zile, la FILIT, dar pe care o aşteptam, însănătoşită, la ediţiile
viitoare. Iată textul meu de atunci:
„15
octombrie 2009.
După
zeci de ani de vaiete autocompătimitoare şi acuze pătimaşe aduse conspiraţiei
mondiale împotriva literaturii române, după nenumărate episoade şi versiuni,
poveşti şi conjuncturi ale insucceselor la obţinerea Premiului Nobel pentru
Literatură a vechilor nominalizaţi (Lucian Blaga, Mircea Eliade, Nichita Stănescu), după copioase speculaţii că numai
Norman Manea ar avea susţinerea logistică necesară pentru aşa ceva, doamna
Herta Müller a adus, precum o celebră eroina a lui Saacher-Masoch, o
şfichiuitoare, dar frisonantă, asurzitoare, linişte.
Din
fericire, în cazul Hertei Müller, cutuma discutabilă, de un stângism
conformist al Academiei Suedeze, ca guvernul statutului celui nominalizat să-şi
de-a acordul pentru susţinerea lui, n-a avut niciun efect negativ. Ea este
cetăţean german, scrie dintotdeauna în limba germană şi Nobelul din acest an
revine literaturii germane şi nu, cum imprudent s-au grăbit să anunţe câteva televiziuni
însetate de puncte de audienţă, României. Pentru că, atunci când a fost cazul,
meschinăria resentimentară românescă nu s-a dezminţit (vezi delaţiunea odioasă
a lui Zaharia Stancu împotriva lui Lucian Blaga, maşinaţiunile tovarăşului
Miron Constantinescu împotriva lui Eliade sau chiar comentariile acre de acum la
adresa Hertei Müller a găştii pro Cărtărescu). Aşa încât trebuie spus că a fost
oarecum norocul nostru că nominalizata este scriitoare de expresie germană, o
scriitoare germană însă cu profunde rădăcini, experienţe şi obsesii legate de
România. Există însă, mă grăbesc să o subliniez şi eu, alături de alţi
comentatori ai acestui eveniment care ne atinge prin ricoşeu, consecinţe
foarte importante pentru noi în acest succes al unei foste conaţionale,
alungată din această ţară de sistemul represiv românesc, care a găsit tăria să
nu uite acest lucru şi să vorbească necontenit lumii despre ororile
comunismului şi despre scheletele din dulapul stângii occidentale. Nobelul din
acest an potenţează, un mesaj care, vorba lui Andrei Pleşu, spus de alţii nu a avut
niciun efect: „sistemul criminal comunist este egal în abjecţie şi teroare
celui nazist!” Este, în sine, afirmarea preliminară, incantatorie, a unui
exorcism pe care lumea europeană estică şi vestică încă nu l-a declanşat
efectiv. Şi despre această încercare merită vorbit.
În
nenumărate rânduri în ultimii ani, tovarăşul Pleşiţă, una din întruchipările
diavoleşti ale trecutului ceauşist care a sfidat buna cuviinţă şi dreptatea în
ultimele două decenii, ne-a arătat rânjind cinic, din spatele maculat al
ecranului de la OTV, labele sale pătate de sânge cu conştiinţa veselă a
impunităţii. Deşi a avut prezenţa de spirit să se care în iad înainte de anunţarea
Nobelului pentru literatură, fantoma acestui satrap ucigaş, imun la remuşcări,
tratat şi înmormântat gratis, în ciuda pensiei de 65 de milioane, de un SRI
vinovat şi complice, continuă să ne bântuie. Cred că moartea generalului de
securitate, apropiat prieten al teroristului Carlos, zis Şacalul, în preziua
acordării Nobelului unei dintre cele mai consecvente voci care nu a obosit, ca
noi, să denunţe lumii activitatea criminală a Securităţii româneşti, nu e
întâmplătoare. Nu e aici locul de a discuta gradele de vinovăţie ale celor care
au instrumentat teroarea ceauşistă – deşi, trebuie spus că vina unuia ca
Pleşiţă, care ordona asasinate, era alta faţă de a unui simplu ofiţer de
contraspionaj care aduna informaţii – însă trebuie subliniat că o dezbatere depasionalizată
asupra trecutului este acum mai necesară decât oricând. Ca om care am trăit
acei ani fără a avea de-a face în niciun fel cu sistemul represiv, dar care nu
pot să nu susţin cunoaşterea adevărului despre un trecut apăsător şi vinovat,
cred că recunoaşterea internaţională a problemelor care au generat obsesiile
creative ale Hertei Müller este binevenită şi salutară. Problemele ei au fost
şi sunt (poate că nu pentru toţi, poate că nu la aceeaşi intensitate dramatică)
şi problemele noastre ale românilor, ale unei ţări şi societăţi dominate de ură
şi nedreptate, de manipulare şi sfidare, de trădare şi minciună. Demonii
trecutului, cu care preşedinţii de până acum au făcut pact de sprijin (Iliescu) sau de neagresiune
(Constantinescu, Băsescu), ne bântuie şi ne ţin în
continuare în frig şi sărăcie. Trăim într-o ţară în care, vorba unui flyer
adolescentin-rebel distribuit zilele astea pelerinilor de Sf. Parascheva, avem
„prea multă poliţie şi prea puţină justiţie”. Poate că nu ne mai poate chema la
„Secu'” să ne ameninţe şi să ne bată căpitanul Piele, precum păţea Herta Müller
în 1976, poate că nu ne mai intră ameninţători în case, deranjând provocator
mobila sau tăind, săptămână de săptămână, coada, picioarele şi apoi capul
vulpii de pe jos, cum păţea Herta Müller în anii 80, poate că nu ne mai dă
afara din servici pentru a rămâne fără mijloace de subzistenţă şi a ne forţa să
emigrăm sau nu ne mai trimite cea mai bună prietenă, recrutată între timp, să ne
viziteze în Germania cu misiunea de a face schiţa casei şi o copie după cheia
de la uşă pe care să o dea „patrioţilor” de la Ambasada RSR, cum a păţit Herta
Müller în 1988, dar oricum sunt încă printre noi, ameninţători. Şi dacă noi nu
avem puterea poetică şi încăpăţânarea artistică de a scrie necontenit despre
asta putem cel puţin să participăm la efortul ei titanic de a exorciza demonii
trecutului alimentând, după puteri, neuitarea şi cumpărându-i cărţile traduse.
Chiar dacă nu se găsesc în nicio librărie din Iaşi.”
(Nota
bene. Acum, în 2013, se găsesc peste tot, trebuie doar citite!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu