Una dintre cele mai tulburătoare chestiuni atunci când vrem să construim o imagine pe termen lung a Iașului este aceea legată de trecutul apăsător, inutilizabil de regulă, pentru un scenariu de marketing. Decenii de propagandă triumfalistă, un secol de afirmare apăsată a identității sau omeneasca pornire de a ascunde faptele rușinoase ne fac să fim extrem de precauți atunci când vorbim de greșelile din trecut. Preferăm, de regulă, să nu discutăm despre aceste chestiuni (reflexul amnezic al amintirilor traumatizante), să plasăm vinovățiile în exterior sau, câteodată, să devenim agenți activi ai minciunii și manipulării istorice. Nu suntem noi, ieșenii, singurii care procedăm astfel, firește, dar un moment tragic al istoriei recente, pogromul din zilele 27 – 30 iunie 1941, ne obligă, măcar o dată pe an, să ne reamintim ceea ce nu ne face prea mare plăcere. Dar și injecția pe care suntem obligați să o facem pentru a opri infecția și a ne reveni la normal ne doare și nu o facem de bunăvoie și, cu atât mai puțin, cu plăcere.
Nu voi
insista pe rememorarea datelor și faptelor de atunci (am facut-o, cu câteva
documente și fotografii inedite din colecția Itzak Kara, relativ recent intrate
în fondurile Arhivelor Naționale din Iași, în emisiunea de vineri, 28 iunie, a
lui Ovidiu Mihăiuc, Vocile Iașului,
de la Digi 24 Iași, care poate fi descărcată de pe internet), ci, provocat de
nedumerirea unui prieten, pe rostul unei asemenea rememorări într-un proiect de
construcție strategică a imaginii noastre și, prin ricoșeu, de posibilitatea de
utiliza astfel de elemente și construcții instituționale în ansamblul dosarului
de candidatură a Iașului pentru Capitală Culturală a Europei.
Întâi de
toate, cât de legitimă este folosirea unor evenimente tragice din trecut la
construcția unui dosar de promovare a orașului? E o întrebare care va provoca,
mai curând stupoare și indignare, decât reflecții și analize comparate și nu e
în intenția mea de a discuta aici culpabilități ale trecutului. Ci doar pe cele
ale prezentului, un prezent dominat de etichete edulcorate, de iluzie și
manipulare, de interese politice imediate și pudibonderie. E adevărat că nu ne
putem mândri cu ceea ce s-a petrecut în urmă cu peste șapte decenii, nici nu
trebuie să dăm uitării faptul că mecanismul complex al ororii a atras în
tăvălugul său și cetățeni ai orașului, români și creștini, care au jucat un rol
activ și nefast, alături de autorități și de armată în tragedia de atunci, dar
ce legătură are asta cu "capitala culturii"? Nici una, aparent, însă
cred că trebuie făcut totuși ceva pentru ca dosarul nostru să fie complet:
trebuie asumate o serie de proiecte instituționale și artistice prin care să
construim ceea ce istoricul francez Pierre Nora numea locuri ale memoriei.
La o
întâlnire recentă cu Excelența Sa domnul Dan Ben-Eliezer, Ambasadorul
Israelului în România, domnul Cristian Adomniței, Președintele Consiliului
Județean Iași, promitea realizarea unui punct memorial în două camere din
imobilul recuperat de Constantin Simirad pentru CJ, cu câțiva ani în urmă.
Imobilul din str. Vasile Alecsandri nr. 6, clădire de patrimoniu, a fost sediul
redacției și tipografiei "Vieții Românești" și apoi sediu al
Chesturii de Poliție Iași, locul în care au fost asasinați mii de evrei în
iunie 1941 și, într-adevăr, ar fi locul potrivit pentru o construcție
instituțională serioasă dedicată memoriei și culturii însă mă tem că doar două
camere e prea puțin. Îi pun cu mare bucurie la dispoziție domnului Adomniței
proiectul făcut de mine în 1995, blocat la guvern de Octav Cozmâncă, de
construcție în respectiva clădirea a unui centru european de cultură, cu spații
pentru rezidențe de artiști și cu un memorial al pogromului pe tot subsolul
cladirii, proiect care ar putea transforma cu adevărat casa Vieții Românești în
ceva mai mult decât un imobil de birouri dacă domnul președinte va avea curajul
de a edifica un spațiu potrivit pentru dialog cultural european și un loc activ
al memoriei. Că tot promitea Domnia Sa o rezolvare pentru
sediile centrelor culturale europene din Iași aflate azi la un pas de a fi, din
nou, în stradă.
Apoi ar mai
fi proiectul vizionar al marelui artist ieșean stabilit lângă Bruxelles, Vasile
Leondar, cel care a realizat și tulburătorul monument al deținuților politici,
vis-a-vis de Statuia Independenței. Dedicat miilor de evrei urcați cu forța în
vagoane de vite care au fost supuși exterminării fiind lasați în câmp, sub
soarele arzător, să moară prin asfixiere, foame și sete în trenurile morții
spre Podul Iloaiei și Călărași, proiectul lui Vasile Leondar este, în egală
măsură, dedicat tuturor evreilor europeni care au fost ținta monstruoasei
politici hitleriste și, mai apoi, staliniste. El are o componentă mobilă, a
unui vagon real care ar putea fi itinerat până la Auschwitz devenind o exemplificare
a memoriei civice europene, și o altă componentă, fixă, care ar putea
transforma rondul de la Gară, locul de unde ieșeni civili, nevinovați, au văzut
pentru ultima oară orașul, pe 30 iunie 1941, într-un loc al memoriei active, al
dimensiunii cetățenești europene autentice. Dacă vor fi găsite mijloacele
financiare de realizare, sunt proiecte care ar putea atârna serios în balanța
evaluării impersonale a experților din toată Europa care vor discuta, în 2016,
dosarul Iașului. Sunt proiecte care, indiferent de dosare de candidatură, pot
consolida identitatea noastră europeană și prin asumarea onestă, bărbătească a
"trecutului inutilizabil", așa cum au făcut-o toate țările
civilizate. Lacrima se cuvine să ne curețe retina pentru a vedea, mai clar, în
depărtări!
Ziarul de Iaşi, 3 iulie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu