Finanțarea culturii din bani publici este o problemă în egală masură politică și morală. Ea ridică, din capul locului, întrebări privitoare la statutul și rostul culturii în cadrul politicilor publice generale ale unei autorități administrative de rang local, regional sau național. Pe scurt, întrebarea este de ce ar trebui autoritățile să finanțeze cultura și, mai ales, cu ce preț se face această operațiune dacă se întâmplă să fie condiționată în vreun fel liberatatea creatorului.
Formal,
orice finanțator al culturii va afirma că nu se atinge de liberatatea de expresie
a creatorilor, bineînțeles. Practic însă vedem că nu există o finanțare în alb,
per se, ci doar alocare de fonduri cu
ținte precise, fie ele obiective ale finanțatorului cuprinse în caietele de
sarcini, fie, în cazul structurilor autoritare sau dictatoriale, comenzi clare
cu scopul de a promova ideologia sau figura conducătorului. Nu ar trebui să
uitam asta.
Aș reaminti,
dincolo de istoria milenară a mecenatului, că finanțarea culturii din bani
publici și, pe cale de consecință, instituirea unui minister al culturii începe
de la Mussolini, cu al său MinCulPop
(Ministerio della Cultura Popolare), înființat în 1935, cu misiunea de
îndoctrinare și propagandă prin intermediul culturii (în special prin
cinematografie) care a fost reluată integral și în România comunistă. Acest tip
de structuri extreme, înregimentau pe față și alocau finanțări discreționare pe
principiul utilității propagandistice pentru regim a produselor culturale
respective, indiferent de valoarea intrinsecă a acestora (bunăoară, poetul proletcultist
Mihai Beniuc era milionar grație publicării unor texte inepte, la fel ca și
talentatul Marin Preda, cel care a scris "Delirul" la comandă de
partid, încasând drepturi de autor de 880.000 de lei, în condițiile în care
salariul mediu era, în anii 70, de 1.700 lei).
Acest
mecanism de finanțare, în care guvernul dădea bani celor care făceau servicii
regimului a rămas încă profund înrădăcinat în mentalul colectiv. Și astăzi
există o exasperare a creatorilor, în special a celor cu simpatii stângiste,
care revendică acest drept clamând că statul are obligația de a sprijini cultura, de a oferi stipendii
artiștilot, de a întreține instituțiile și de a finanța filmele.
Am amintit
despre "excepția culturală" invocată de Franța în privința finanțării
producțiilor cinematografice din bani publici, poziție integral susținută și de
tinerii regizori de succes din România. Este această poziționare oare o
rămășiță a vechiului statut al filmelor ca instrument de propagandă, care se
cuvenea să fie plătite de la bugetul de stat sau reprezintă o perspectivă
intervenționistă în favoarea produselor culturale de avangardă, novatoare, care
nu pot intra în categoria bunurilor culturale realizate cu investiții private,
pentru profit. Ca efect al articolului meu am primit o reacție demnă de interes
din partea unui tînăr blogger, domnul Ștefan Diaconu, care relua aceste
chestiuni într-o postare interesantă ( vezi http://cugetatordemeserie.wordpress.com/2013/07/14/exceptie-culturala-si-putere-nationala/) unde se întreba dacă nu cumva toate artele, nu numai
cinematografia, ar trebui tratate ca o excepție culturală ce trebuie finanțată
din bani publici. E o întrebare care mă frământă și pe mine, într-adevăr, și
căreia îi voi încerca un răspuns altă dată.
Dacă în
privința subordonării ideologice lucrurile sunt clare astăzi și e limpede (în
ciuda necruțătorului război mediatic între băsescofobi și băsescofili) că nu
mai poate fi vorba de propagandă în producțiile artistice contemporane, sau, în
orice caz, de propagandă dirijată direct, în ceea ce privește implicațiile
subiective ale finanțărilor lucrurile stau încă extrem de rău în România și
merită să mai revenim asupra acestui subiect.
Dacă ar fi
să rămânem doar la situația cinematografiei post-comuniste, vom deschide un
dosar exploziv al risipei iresponsabile a banului public pe criterii
clientelare. Nu numai eternul profitor al sumelor colosale de la stat, recent
transformat în cenușă, campionul de nedetronat al propagandei și al citatelor
cinematografice fără ghilimele din ultimele patru decenii și jumătate, dar și
emulii săi mai bătrâni sau mai tineri ne prezintă un tablou frisonant dacă
introducem toate producțiile lor finanțate de la buget în grila simplă a
raportului dintre preț, calitate și impact. Și înainte de 1989 și după,
cinematografia a fost marea oportunitate de îmbogațire și izvorul nesecat de
bani pentru cei care aveau binecuvântarea partidului de a se adăpa din el. O
scurtă trecere în revistă a sumelor cheltuite de Centrul Național al
Cinematografiei (înființat, bineînțeles, în 1934) în ultimii douăzeci de ani
(după 1989 s-a numit, până în 2001, Oficiul Național al Cinematografiei) este
mai mult decât relevantă, mai ales dacă punem în ecuație și faptul că niciuna
dintre marile reușite internaționale ale tinerilor regizori, din ultimii ani, nu se datorează investițiilor CNC. Iar pentru că banul
public a fost utilizat în cultură, în ultimii douăzeci de ani, cu precădere
pentru promovarea non-valorii și a clientelei de partid, efectele reducerii
consumului cultural al cetățenilor și al decăderii capacității lor de
diseminare a valorilor sunt dramatice.
Astfel
încât, în ciuda acordului de principiu al majorității că merită sprijinită
cultura din bani publici și că toate artele, nu numai filmul, ar trebui
finanțate, dilemele noastre rămân, încă, netulburate, mai ales atunci când
trebuie obținut acordul comunității pentru a susține finanțarea unui proiect de
mare anvergură precum cel al candidaturii la titlul de capitală Europeană a
Culturii.
Ziarul de Iaşi, 17 iulie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu