Există un moment,
la fiecare petrecere lungă de o noapte, când cad măştile. Se iţeşte o lumină
crepusculară în timpul în care, finalmente, muzica obişnuită este înlocuită de
ritmurile ancestrale ale zonei: geamparalele dobrogene, sârba muntenească,
ponturile ardeleneşti sau rusasca din Moldova care irump pe neaşteptate
transformând, alchimic, audienţa. Doamne din înalta societate sau distinşi
membri ai protipendadei locale descoperă că hainele lor ”de firmă”
devin incomode şi, scoţându-şi din picioare sandalele cu toc sau slobozindu-şi
laţul de mătase de la gât (haina strălucitoare Armani, produsă în China şi
traficată de fiul lui Voronin, era de mult timp scoasă!) se lansează orgiastic
în horă. Este un spectacol tulburător când vezi, sub râurile de rimel şi
stihiile de sudoare, rădăcinile rurale, inocente, ale multora dintre actorii scenei
publice, mai largi, a oraşului.
Cultura
tradiţională, în toate articulaţiile sale orale sau materiale, reprezintă,
bineînţeles, o structură de adâncime a identităţii locale şi regionale extrem
de importantă, de bogată şi de valoroasă încât merită a fi pusă în orice
proiect de reprezentare culturală. Desigur, în măsura în care este autentică.
Nu e de aceea nimic rău în aprecierea culturii tradiţionale, ţărăneşti,
premoderne şi, în viitor, voi face o trecere în revistă a elementelor care,
cred eu, ar trebui integrate în programul legat de capitala europeană a
culturii. Dar acesta este, în primul rând, proiectul unui oraş şi, de aceea,
cultura citadină e cheia lui de dezvoltare.
Dar ce este, în
fond, cultura oraşului ? Dacă ar fi să păstrăm un ton mai destins, de vară, ar trebui să
trimitem la poezia celebră a lui Topârceanu pusă pe note, inubliabil, de Mircea
Baniciu, Vara la ţară. Chiar aşa: ”Meargă
pictorii la ţară / Ca să piară /
De căldură şi de praf ! / Mie daţi-mi străzi pavate / Măturate / Daţi-mi cinematograf
”. Dincolo de ironie şi antren (în paranteză fie zis, s-ar putea ca astăzi
oraşele României să domine la capitolul căldură şi praf multe zone rurale !)
totuşi cultura oraşului înseamnă, în primul rând, instituţii
şi cafenele. Dacă dezvoltarea artelor a fost întotdeauna legată de centrele
urbane, fie ele polis-urile greceşti,
în antichitate sau oraşele-stat renascentiste din Italia, modernitatea a
instituit cultura urbanistică, arhitectură şi sistematizare, cultura
instituţionalizată, teatru, operă, muzeu sau circ precum şi spaţiile culturale
de socializare, cafenele, grădini de vară şi restaurante.
În acest fel, cultura a ieşit încetul cu încetul din
saloanele capetelor încoronate şi a făcut jocţiunea cu ceea ce, din totdeauna,
a fost spectacolul popular de pe stradă, fie el spectacol de marionete, commedia dell′arte, teatrul shakesperian
”Globus” sau Café chantant-ul parizian,
evocat copios şi în piesele lui Caragiale. La intersecţia acestor două
orizonturi s-a configurat, de mai bine de un secol, cultura citadină, urbană,
rafinată, în care cetăţenii educaţi încep să devină şi actori nu doar
consumatori inerţi. Am mai amintit de această direcţie de dezvoltare a
proiectului pentru capitală culturală europeană care trebuie să înglobeze
dimensiunea civică a culturii şi implicarea cetăţenilor. Tot aşa cum trebuie să
fie clară implicarea financiară a autorităţilor pentru susţinerea culturii
moderne, citadine amintite.
Am auzit, în
ultimele doua decenii de când sunt în admnistraţie, acelaşi argument al lipsei
fondurilor pentru a sprijini cultura instituţională ieşeană. Stâlpi ai culturii
clasice precum Filarmonica şi Teatrul, muzeele, bibliotecile sau galeriile de
artă au fost la Iaşi, din nefericire, reduse doar la un nivel de subzistenţă.
Mereu au fost alte priorităţi şi, în afară de nişte reparaţii căznite, întinse
pe decenii, din care au fost finalizate doar Casa Pogor şi Casa Balş iar Casa
memorială Negruzzi de la Trifeşti a fost nou amenajată, Consiliul Judeţean nu a
fost capabil, în două decenii, de nicio investiţie pe termen lung. Poate cu
excepţia laudabilă a achiziţiei pianului ”Steinway” de la
Filarmonică, făcută de Liviu Antonesei. A, şi să nu uit, a mai salvat Casa
Vieţii Româneşti. În rest, a asigurat salariile de mizerie pe care statul român
găseşte de cuviinţă că le merită lucrătorii din instituţiile culturale, care,
chiar dacă ar fi dublate nu ar însemna aproape nimic pentru buget atâta timp
cât aceşti salariaţi reprezintă mai puţin de unu la sută din totalul angajaţilor
din ţară.
Primăria a făcut,
în urmă cu mai bine de un deceniu, o investiţie inutilă şi proastă (Ateneul
Tătăraşi), care dubla o ofertă instituţională existentă, doar pentru că un fost
primar a avut orgoliul să cheltuie banul public pentru a avea şi el ”o
ctitorie”.
A mai investit, de asemenea, în câteva monumente de for public care merg în
crescendo ca valoare, de la copia controversată din faţa Universităţii de
Medicină până la tulburătorul monument al deţinuţilor politici din Piaţa
Independenţei. În rest, salarii, Sărbătorile Iaşului şi o încercare de program
unitar de finanţare pentru ”Iaşi - 600”.
Una peste alta, răspunsul la întrebarea legitimă ”de ce ar
trebui să finanţăm cultura ?” s-ar cuveni să fie cel pe care îl dă orice primar
occidental: trebuie să finanţăm cultura pentru că astfel creştem nivelul calităţii vieţii din oraş devenind atractivi pentru
investitori şi sporind valoarea investiţiilor imobiliare. Nu e deci o pomana pe
care autorităţile o fac, magnanim, celor din cultură. E o obligaţie pentru respectarea
nevoilor culturale şi educative ale comunităţii şi un mod inteligent de a crea
premise de dezvoltare şi atractivitate pentru investiţii. De aici, cred, se
cuvine să pornim.
Ziarul
de Iaşi, 24 iulie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu