Am aflat că
există, an de an, o capitală culturală europeană în martie 1996 când am condus,
pentru prima oară, un proiect internațional al Ministerului Culturii. În
centrul Copenhagăi, în fața primăriei, pe o larga esplanadă centrală, era un
uriaș centru de informații turistice care dădea detalii atunci despre agenda
manifestărilor culturale, artistice și turistice care făceau din capitala
Danemarcei, pe parcursul a 365 de zile, centrul cultural al Europei. Atunci
mi-a încolțit ideea: de ce nu și la Iași?
Pentru că
într-un fel special această poveste este legată, de mai bine de cincisprezece
ani, de avataruri profesionale, jurnalistice și politice care mi-au condimentat
existența la Iași, voi cere îngăduința cititorului ca să prefațez această cronică
săptămânală despre tribulațiile dosarului nostru de candidatură pe care Ziarul
de Iași s-a oferit, cu generozitate, să mi-o găzduiască, cu o introducere
confesivă. Doar de acestă dată, pentru că, veți vedea, povestea are tâlcul ei.
Era tot prin
martie, la vreo trei luni de la Revoluție... De la balconul Prefecturii, un
profesor de istoria artei de la universitatea ieșeană îl introducea pe cel care
urma să devină, peste două luni, președintele ales al noii Românii, celor peste
o sută de mii de susținători aduși cu autobuzele din toate județele Moldovei
(da, mai mulți ca la concertul ZU) cu profeticele cuvinte: "Iliescu apare / Soarele răsare ", o
lingușeală oportună care i-a adus celui în cauză o impresionantă carieră
parlamentară și o putere discreționară asupra Iașului de aproape două decenii.
În februarie 2001 când, după o hărțuială și o inamiciție de mai bine de un deceniu,
a reușit să mă inlocuiască de la conducerea Direcției pentru Cultură i-am
predat distinsului universitar, aflat atunci în climaxul puterii sale politice,
dosarul cu argumentele pentru susținerea Iașului de a fi Capitală Culturală
Europeană, în viitorul apropiat. Din nefericire, nu l-am convins. Prezența mea
în Consiliul Director al Asociației Regiunilor
Europei pentru Cultură, desemnarea mea internațională ca expert pentru
cultură la Jocurile Francofoniei din Luxemburg,
1996, vizitele făcute la invitația organizatorilor altor capitale culturale
(Salonic, 1997; Weimar, 1999 sau Avignon, 2000), proiecte majore dezvoltate de
mine precum Zilele culturii ieșene în
Statele Unite, în 1998, sau toată oferta de evenimente europene sau
alternative pe care le sprijinisem vreme de 5 ani, deci toate argumentele
cuprinse în acel dosar au fost inutile, sfârșind, acoperite de colb, în fișetul
unui birou de pe bulevardul Ștefan cel Mare, iar Iașul a fost exclus din Asociația Regiunilor Europei pentru Cultură
pentru că un președinte de județ de atunci nu a mai aprobat plata cotizației de
1000 de dolari pe an, motivând că el nu dă bani pentru "afacerile lui
Cîntic". Dar, vorba lui Luca Pițu, "așa erea pe vremea aceea".
Cu doi ani
înainte ca Sibiul să devină, prin asociere cu Luxemburgul, o capitală culturală
europeană, am susținut, la invitația Consiliului Britanic, dosarul Iașului
pentru a fi desemnat Creative City al
României, într-o rețea sud-est europeană de orașe creative din Bulgaria, Macedonia,
Serbia, Croația și Albania într-un megaproiect finanțat de la Londra și care
s-a dezvoltat pe parcursul a patru ani incluzând analize de cartare și impact a
industriilor creative din Iași precum și o componentă de formare a tinerilor
antreprenori creativi de aici. Ar fi poate interesant de amintit că, la
concursul național pe care l-am câștigat atunci în dauna Clujului, a Timișoarei
și a Craiovei, argumentul principal a fost nu cât de grozavi suntem noi, ci cât de mult ne-ar folosi acest proiect,
daca l-am câștiga, la dezvoltarea unei zone marcate de sărăcie. Ca urmare a
acestor eforturi, și-au găsit până la urmă locul în strategia de dezvoltare
durabilă pe care primăria a stabilit-o pentru Orizontul 2020 și industriile
creative, dovedindu-se astfel că demersul inteligent al britanicilor de a ne
invăța cum să pescuim a fost mai eficient decât al celor care ne dădeau, pe
banii lor, pește. Până și Uniunea Europeană a înțeles, finalmente, că această
simbioză de creație și investiție, susținută de antreprenori tineri și
creativi, cu resurse relativ scăzute, dar cu dinamism, flexibilitate și
inventivitate reprezintă viitorul. De aceea, programele de finanțare culturală ale
Europei au evoluat de la programele sectoriale din anii 90 (pe carte, pe
muzică, pe arte etc.) la un program de finanțare comun numit Cultura 2000 (extins până în acest an)
și se îndreaptă, cum era și firesc, către o platformă de sprijin pentru un
sector cultural care să interacționeze cu celelalte sectoare economice, care a primit numele de Creative Europe. Trebuie
spus că, în ciuda scepticismului maladiv care ne înconjoară, Iașul are
argumente pe această direcție și ar fi de amintit aici și câteva reușite
remarcabile de reprezentare internațională a orașului nostru cum au fost iasicreativeindustries, proiect
multimedia de anvergură prezentat de mine, grație unei finanțări private, la
Expoziția mondială de la Shanghai, în iunie 2010 sau marea expoziție, cu impact
semnificativ la Parlamentul Europei, pe care am prezentat-o în februarie 2011,
cu sprijinul europarlamentarului Cătălin Ivan, la Bruxelles, sub numele de Iasi –
City of Creativity.
Am facut
acest scurt ocol confesiv și istoric doar pentru a arăta că proiectul Iași Capitală Culturală Europeană nu
vine din neant și că argumentele de susținere a candidaturii noastre nu se
bazează doar pe reveria paseistă a măreției pierdute a Iașului, ci și pe câteva
baze solide, perfect aliniate cerințelor juriului. Dacă vom reuși să facem un upgrade european agendei culturale deja
existente la Iași (cu mult mai bogată și diversificată decât pare la prima
vedere!), adică dacă vom dezvolta cerința primară, esențială, a Uniunii
Europene, de a conferi o dimensiune
europeană programelor noastre culturale atunci vom avea, pe lângă vectorul
de dezvoltare regională pe care îl pot constitui investițiile în industrii
creative, o bază de plecare sănătoasă pentru a construi un dosar de candidatură
cu șanse. Trebuie doar să scoatem la lumină, fie doar și prin rândurile din
acest colț de ziar, așa cum ne propunem pentru perioada următoare, ceea ce
există, dar încă nu e vizibil, adică... Europa
de acasă.
Ziarul de Iaşi, 5 iunie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu